جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

دریاچه ارومیه نیمه جان شد


با وجود افزایش بارشها در ماه های اخیر به عقیده کارشناسان میزان بارش در سالجاری در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه کاهش چشمگیری خواهد داشت و با توجه به افزایش دمای این حوزه، میزان تبخیر آب دریاچه نیز افزایش می یابد که این امر احتمال خطر بروز سونامی نمک را دو چندان می کند.

سطح آب دریاچه درمقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 40 سانتیمتر پایین رفته است و با توجه به خشکسالی پیش رو مشخص نیست تا پایان سال تاچه اندازه به وسعت خشکی‌های اطراف دریاچه افزوده شود.



شوری بیش ازحد سبب شده تا این زیست بوم که روزگاری میزبان صدها هزار فلامینگو و هزاران پرنده کوچنده دیگر بود، اهمیت خود را به ‌عنوان یک مسیر بین‌المللی پرندگان مهاجر از دست بدهد.

به خاطر همین وضعیت بحرانی، جمعیت آرتمیا دراین دریاچه نسبت به سالهای 75 و 76 تا 40 برابر کاهش یافته است و با آنکه برداشتی صورت نمی‌ گیرد، اگر این ذخایر بازسازی نشود در آینده، اثری از این آبزی ارزشمند باقی نخواهد ماند.



53 درصد از مساحت دریاچه ارومیه به شوره زار تبدیل شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر در ارومیه گفت: درزمان حاضر 53 درصد از مساحت این دریاچه که افزون بر سه هزار کیلومتر مربع می شود، خشک و تبدیل به شوره زار شده و میزان غلظت نمک آن نیز به بیش از 400 گرم در لیتر رسیده است.


به همین دلیل کف دریاچه در مناطق کم عمق از نمک پوشیده شده و درمناطق پرعمق هم رسوب ‌گذاری نمک قابل مشاهده است، ضمن اینکه می ‌توان پیاده بین جزایر تردد کرد در حالی که تا پیش از این عمق آب در حد فاصل این جزایر به پنج متر می‌رسید.


برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید

دریاچه ارومیه نیمه جان شد

نظرات 1 + ارسال نظر
پامج دوشنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 05:17 ب.ظ http://pamej.blogfa.com

با اجازه در لینک‌های روزانه قرار گرفت. موفق باشی

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد