جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

معرفی کتاب: شرکت های قدرتمند چگونه سقوط می کنند



نویسنده: جیم کالینز

مترجمان: مسعود سعادتمند، فاطمه تابعی

ناشر: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران



در میانه‌ چشم‌انداز ویران شرکت‌های بزرگ سقوط‌کرده، کالینز به این فکر افتاد که:


قدرتمندان چگونه سقوط می‌کنند؟

آیا می‌توان زوال را شناسایی و پیشگیری کرد؟

یک شرکت پیش از آنکه وارد مسیر نابودی اجتناب‌ناپذیر و محتوم شود، چقدر فرصت دارد؟

شرکت ها چگونه می‌توانند چرخه‌ زوال را معکوس کنند؟

 

 


در "چگونه قدرتمندان سقوط می‌کنند"، کالینز به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد، او به رهبران این نوید را می‌دهد تا یاد بگیرند چگونه زوال را دفع کنند و اگر خود را در حال سقوط می‌بینند، جریان را معکوس کنند. پروژه‌ پژوهش کالینز -که بیش از چهار سال به طول انجامید- پنج مرحله‌ تدریجی سقوط را شناسایی کرد:


مرحله ۱: تکبر ناشی از موفقیت

مرحله ۲: جستجوی بدون برنامه برای موفقیت بیشتر

مرحله ۳: انکار وجود ریسک و خطر

مرحله ۴: دست و پا زدن برای نجات

مرحله ۵: تبدیل شدن به یک شرکت بی‌اهمیت یا مرگ


با درک این مراحل، رهبران می‌توانند احتمال سقوط خود را در تمام مسیر زوال کاهش دهند.



شرکت های بزرگ به سختی زمین می‌خورند، و دوباره برمی‌خیزند.


تمام سازمان‌ها، هرچقدر هم بزرگ باشند، در مقابل زوال آسیب‌پذیرند. چنین قانونی در طبیعت وجود ندارد که قدرتمندترین همواره در اوج باقی بماند. همه ممکن است سقوط کنند و سرانجام نیز این اتفاق می افتد. می‌افتند. اما، همانطور که پژوهش کالینز نیز تأیید می‌کند، بعضی شرکت‌ها حتی از عمق مرحله‌ چهار دوباره برمی‌خیزند و در برخی موارد حتی قدرتمندتر بازمیگردند.


روند زوال، تا حدود زیادی عامل درونی دارد و مسیر بازگشت در دستان خود شما قرار دارد. ما اسیر شرایط بیرونی خود، گذشته‌ خود، یا حتی شکست های فلج کننده‌ خود نیستیم. مادامیکه کاملا ً از بازی حذف نشده‌ایم، جای امید باقی است. قدرتمندان سقوط می‌کنند، اما می‌توانند دوباره برخیزند.



جیم کالینز از شرکت‌ها می‌آموزد –شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های خوب، شرکت‌های ضعیف، شرکت‌های ورشکسته- از شرکت‌های نوپای تازه تأسیس تا شرکت‌های عظیم صد و پنجاه ساله. او نویسنده‌ پرفروش‌ترین کتاب امریکا "از خوب به عالی" و نویسنده‌ مشترک کتاب "ساختن برای ماندن" است و به عنوان یک معلم به رهبران شرکت‌ها و بخش اجتماعی خدمت می‌کند. کارهای او در فورچون، بیزینس‌ویک، اکونومیست، یو اس ای تودی و هاروارد بیزینس ریویو به عنوان اثرهای برجسته مطرح می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جیم کالینز و کارهای او می‌توانید به وب‌سایت آموزش الکترونیک او مراجعه کنید.



قسمتهایی از کتاب:


اگر بخواهم یک نشانه را به عنوان مهمترین هشدار پیش از سقوط به شما گوشزد کنم، مطمئنا نزول شاخص «درصد مشاغل کلیدی اشغال شده توسط افراد مناسب» را معرفی می کنم. در تمام ۲۴ساعت شبانه روز و ۳۶۵ روز سال، شما باید قادر به پاسخگویی به این سوال باشید:


کلیدی ترین مشاغل موجود در سازمان کدام است؟

در مورد چند درصد این مشاغل می توانید با اطمینان بگویید که توسط افراد مناسب اداره می شوند؟

برنامه شما برای افزایش این درصد چیست؟

برنامه شما برای جایگزینی افراد مناسب در مواقع لزوم چیست؟


وقتی به دردسر می افتیم و در آستانه سقوط قرار می گیریم، غریزه بقا -و ترس-  رفتارهای واکنشی ناگهانی که کاملا مخالف بقا هستند را ایجاب می کند. دقیقا در لحظه ای که لازم است خوشرو باشیم و اقدام سنجیده  انجام دهیم، ریسک انجام دادن عملی کاملا بر عکس را می پذیریم و همان نتایجی را به بار می آوریم که بیشترین ترس را از آنها داشته ایم.


تمایز برتری واقعی با موفقیت در زحمت کشیدن نیست، بلکه توانایی بازگشت قدرتمندانه تر از پیش بعد از عقب نشینی ها و مصیبت های ویرانگر است. ملت های برجسته نزول می کنند و مجدا سرپا می ایستند. احزاب اجتماعی برجسته نزول می کنند و خود را بالا میکشند و افراد برجسته نزول می کنند و مجددا سربلند می کنند. تا زمانی که کاملا از بازی حذف نشده اسد، همیشه جای امید باقی است.


می توانید قسمتی از خلاصه کتاب را اینجا مطالعه فرمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد