جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

شارلاتانیسم جنسی



دکتر محمدرضا صفری‌نژاد

متخصص اورولوژی

استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش

رییس انجمن علمی سلامت خانواده
هشدار درباره برخی تبلیغات دروغین در شبکه های ماهواره ای
شبکه‌های ماهواره‌ای با توجه به نیاز مخاطبان خود در یک منطقه بخصوص، تبلیغات وسیع و همه‌جانبه‌ای دارند و بیشترین تبلیغات شبکه‌های فارسی زبان بر حول محور محصولات و کالاهای جنسی، ترک اعتیاد، کاهش وزن، افزایش قد و چند موضوع دیگر می‌چرخد.

یکی از شگردهای مهم این رسانه‌های نوین هم رواج فرهنگ بیماری‌زای است. بیماری‌زایی یعنی تولید و ایجاد یک بیماری که وجود خارجی ندارد به‌وسیله یک عده افراد خبره. یعنی آنقدر موضوعی را تکرار می‌کنند تا فرد احساس کند بیمار است و باید سراغ درمان برود. یکی از این موارد هم اندازه آلت تناسلی در مردان است. یک مثال بارز، تبلیغ کرمی است که مبلغان آن مدعی هستند باعث افزایش اندازه آلت در آقایان می شود.  

تبلیغات ماهواره‌ای برای اینکه محصول خود را به فروش برسانند، ابتدا اقدام به بیان مطالبی کاملا کذب می‌کنند که به هیچ‌وجه مبنای علمی ندارد، مثلا در این تبلیغات عنوان می‌شود: «طبق آمارها، تقریبا 70 درصد افراد در سراسر دنیا از کوچک بودن دستگاه تناسلی خود رنج می‌برند و احساس حقارت می‌کنند. کوچک بودن آلت تناسلی یک مرد آثار بسیار بدی را در زندگی و فکر او دارد و حاصلش افسردگی، نداشتن اعتمادبه‌نفس، خجالتی شدن، سرخورده شدن از روابط زناشویی و نارضایتی همسر او و... خواهد بود.»

این در حالی است که هر بیماری تعریف علمی خاصی دارد و صرف ادعای یک فرد دلیل بیماری وی نیست. ضمن اینکه شیوع مرضی این بیماری در جوامع مختلف یک در هزار است، نه 70 درصد. به‌علاوه، کوچک بودن این عضو از بدن تاثیری بر روابط زناشویی ندارد و با این تبلیغات گسترده صرفا این باور به مردان القا می‌شود که دچار مشکل هستند و درمان مشکل نیز دست خود آنهاست.

مگر افرادی که قد 175 سانتی‌متر دارند و قد آنها به 190 سانتی‌متر نرسید، باید دچار نداشتن اعتمادبه‌نفس، خجالت و سرخوردگی شوند؟ با داشتن مختصر آگاهی و دادن اطلاعات به افرادی که فکر می‌کنند دچار مشکل هستند، تقریبا اکثر قریب به اتفاق این مردان متقاعد می‌شوند مشکلی ندارند. البته باید متذکر شد متاسفانه تعداد افرادی که در دام فریبکاری‌های تبلیغاتی می‌افتند، کم نیست.

مشغله ذهنی برخی آقایان

مشغله ذهنی در مورد اندازه آلت تناسلی، بین مردان، به‌خصوص مردان جوان شایع است و اغلب آنها نگران هستند که اندازه آلت تناسلی آنها طبیعی است یا نه. بررسی‌های مختلفی در جمعیت‌های مختلف روی مردان انجام شده‌ که در آن آلت تناسلی اندازه‌گیری شده است.

در این بررسی‌ها طول متوسط آلت تناسلی در حالت عادی، 8 و در حالت نعوظ 12 سانتی‌متر بوده است. این اعداد متوسط اندازه آلت‌تناسلی در جمعیت‌های مردان مختلف است و از نظر علمی، زمانی گفته می‌شود اندازه آلت تناسلی کوچک است که 5/2-2 انحراف معیار کمتر از میزان طبیعی باشد. بسیاری از مردان اندازه آلت تناسلی خود را با اطلاعات ناقصی که از محیط پیرامون به‌دست می‌آورند، می‌سنجند.

در مطالعه‌ای بزرگ، مشخص شد 94 درصد مردانی که از کوچکی اندازه آلت تناسلی خود شاکی هستند، تخمین نادرستی از اندازه آن دارند. اما چنین باوری، چه درست و چه نادرست، باعث آسیب روابط زناشویی و بروز مشکلات روانی خواهد شد. از دیگر باورهای نادرست، نقش اندازه آلت تناسلی در روابط زناشویی است. در شرایط مناسب خانم‌ها در فرایند رابطه زناشویی می‌توانند ارگاسم یا ارضای جنسی مکرر را تجربه کنند بدون اینکه نیازی به مقاربت واژینال داشته باشند بنابراین مردانی که دلیل ارضا نشدن همسرشان را کوچکی اندازه آلت تناسلی خود می‌دانند، باید بدانند از نظر علمی این باور صحیح و قابل‌توجیه نیست. از طرف دیگر، اندازه آلت تناسلی نقشی در لذت از رابطه زناشویی مرد ندارد و یک مرد با هر اندازه آلت تناسلی به ارگاسم خواهد رسید. با بیان مطالب فوق می‌توان به میزان اهمیت اندازه این عضو بدن در روابط زناشویی پی برد.

چه باید کرد؟

امروزه علم پزشکی پیشرفت زیادی کرده و بسیاری از بیماری‌ها قابل‌درمان هستند. این درمان‌ها برای کسانی که دچار کوچکی «مرضی» اندازه آلت تناسلی هستند نیز در دسترس است. تشخیص «مرضی» بودن کوچکی این عضو از بدن با پزشک است و صرف ادعای فرد دلیل وجود مشکل در وی نیست. ممکن است فرد انتظار خاصی از خود داشته باشد که دلیل بر وجود بیماری نخواهد بود و در علم پزشکی هیچ اقدامی برای ادعای وی متصور نیست.

به‌طور کلی، درمواردی که فرد دچار کوچکی «مرضی» آلت تناسلی است، 2 اقدام درمانی می‌توان انجام داد؛ اولین اقدام، دارودرمانی است که بعد از 14 سالگی موثر است. البته تکنیک‌های جراحی‌ای هم برای افزایش حجم و اندازه آلت در حالت «مرضی» وجود دارند. یکی از مواردی که به‌طور شایع در کلینیک با آن مواجه هستیم، در افراد چاق و به‌خصوص کودکان است که آلت تناسلی در زیر چربی ناحیه عانه مخفی می‌شود که اصطلاحا به آن «آلت تناسلی دفن شده یا مخفی شده» می‌گویند که با کوچک بودن این عضو از بدن تفاوت دارد.

با روش جراحی نیز در بهترین شرایط در بیماران مبتلا به مشکل «مرضی»، 5-3 سانتی‌متر به طول آلت تناسلی اضافه می‌شود. در مواردی هم به‌ندرت ممکن است اندازه و قطر آلت تناسلی یک مرد در حالت کشیده به اندازه دوبند انگشت باشد که از نظر پزشکی بیماری محسوب می‌شود و به اقدام اصلاحی نیاز دارد. به یاد داشته باشیم اعمال جراحی فوق بدون عارضه نیستند و انجام آنها در کسانی که نیازی ندارند، غیراخلاقی است و ممکن است داشته‌های قبل از عمل فرد را نیز به مخاطره بیندازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد