جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

درست نفس بکشیم



آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که نفس کشیدن چقدر اهمیت دارد؟ تنفس درست چقدر مهم است؟ آیا اگر درست تنفس کنیم، سلامتی و نشاط بیش تری خواهیم داشت؟

برای آن که جسم و روح سالم تر داشته و توازن را در زندگی امان ایجاد کنیم، خصوصا" اگر سفر طولانی رفته باشیم یا روز خسته کننده ای را پشت سر گذاشته باشیم، با چند نفس عمیق می توانیم خستگی را از تن بیرون کنیم.

این سؤالات ارزش بسیاری داشته و در حل و فصل مشکلات جسمی و روحی می تواند به ما کمک زیادی کند. اگر تنفس درستی داشته باشیم، می توانیم اثرات آن را به خوبی درک کرده و در درمان برخی بیماری ها از آن کمک بگیریم.


اصل نفس ما این است که همواره در حال افزایش و کاهش است. تنفس ما کاملا" مانند سمفونی فوق العاده قدرتمندی است که ارگان های داخلی مان را ماساژ داده و حرکات ظریفی را در داخل اعضای مان ایجاد می کند. باعث حرکت مفاصل و ماهیچه های مان شده و به ادامه زندگی مان کمک می کند. 


 

به نظرتان هر چند وقت یک بار در طی روز لازم است که نفس تان را نگه دارید و چشمان تان را ببندید؟

می دانید که در هنگام تنش چه فشار عظیمی را به قفسه سینه خود وارد می کنید؟


هر بار که با موقعیت پر تنشی مواجه می شوید، بیش ترین چیزی که کمک تان می کند چند نفس عمیق است.


چرا نفس کشیدن مهم است؟


تنفس خوب به سلامت جسمی و روحی تان کمک فوق العاده ای خواهد کرد و پس از آن احساس آرامش و امنیت زیادی در سراسر وجودتان حس می کنید و کمک قابل توجهی به حفظ تعادل عاطفی تان می کنید.


در تمام تمرینات تنفسی زمان را یادداشت کرده و تأثیرات بر روی فعالیت های بدنی تان را بسنجید. فراموش نکنید که تنفس درست، سطح فعالیت و میزان استراحت مورد نیازتان را به تعادل رسانده و تأثیرات ژرفی بر سوخت وساز بدنی تان خواهد داشت.


تنفس عمیق اثرات فیزیولوژیکی نیز در بر دارد. با تنفس عمیق، ضربان قلب تان را کاهش داده، فشار خون تان پایین و گرفتگی ها از رگ های گردن، شانه ها، پشت و شکم از بین خواهد رفت.


اگر تجربه یک روز سخت و طولانی را دارید، یکی از بهترین راه ها تنفس عمیق است. شاید باور نکنید که با افزایش اکسیژن در رگ های تان، انرژی تان هم افزایش می یابد. پس با نوشتن یادداشت هایی و قرار دادن آن در محل های مختلف در خانه یا محل کارتان به خودتان یادآوری کنید که هر روز چند نفس عمیق بکشید. تنها با چند نفس عمیق، تأثیرات مثبت و مؤثری را بر وضعیت جسمانی و روحی تان خواهید دید.


چرا باید به نفس کشیدن توجه بیش تری نشان دهیم؟


آیا تأثیراتی بر سلامت، انرژی و زنده دلی مان خواهد داشت؟

آیا شما هم مانند برخی مردم دچار خرخر یا فشار در قفسه سینه تان هستید؟


وقتی که به راحتی نفس می کشید، فشاری را بر روی اعضای داخلی بدن تان حس نمی کنید. تا به حال به کودک تازه متولد شده ای که نفس می کشد، نگاه کرده اید؟ حرکات قفسه سینه او را دیده اید؟


حال چگونه می توانیم، الگوهای تنفسی مان را بهبود بخشیم؟


اجازه دهید در این جا پرسش نامه ای را که به همین منظور طراحی شده است، ارائه دهم. با استفاده از این پرسش نامه، میزان پیشرفت تان را در درست نفس کشیدن، خواهید سنجید.


1) نفس تان را رها کنید. دقت کنید که به قسمت بالای بدن تان فشار وارد کرده اید یا قسمت پائینی. آیا حرکت تنفس تان، عمیق یا کم عمق بوده است؟


2) میزان تنفس تان را در هر دقیقه محاسبه کنید. (به طور معمول، 16 تا 18 تنفس در هر دقیقه)


3) کیفیت تنفس تان چگونه است؟ روان، ضخیم، انبوه؟ آیا نفس تان در قفسه سینه تان گره می خورد؟


با انجام چند تمرین، سیکلی را در تنفس تان ایجاد خواهید کرد و پس از مدتی به آرامی نفس می کشید.

 

تمرین تنفس


الف) تنفس عمیق


در جریان آموزش یوگا، از این نوع تنفس به عنوان «بادکنک تنفس» یاد می شود. چرا که در این نوع تنفس، ابندا شکم تان را باد می کنید و سپس کم کم نفس تان را بیرون می دهید. پس بهتر است در موقعیت راحتی بنشینید و دست تان را یکی بالای شکم و دیگری را بالای ناف قرار دهید. سپس با اسنشاق طولانی، شکم تان را باد کنید و کم کم از طریق تنفس مانند بادکنکی که بادش را خالی می کنید، شکم تان را خالی کنید. با این روش تنش ها را کاهش داده و احساس آرامش می کنید.



ب) متناوب کردن تنفس

برای آن که تعادلی را بین قسمت چپ و راست مغزتان در هنگام تنفس ایجاد کنید، از این روش استفاده کنید. در موقعیت راحتی قرار گرفته، با انگشت اشاره دست چپ، سوراخ بینی سمت چپ تان را ببندید و از طریق سوراخ بینی سمت راست، چند نفس عمیق بکشید. حال برعکس با انگشت اشاره دست راست، سوراخ بینی سمت راست تان را ببندید و از طریق سوراخ بینی سمت چپ، چند نفس عمیق بکشید. این کار را چندین بار تکرار کنید.


ج) حال سعی کنید با انگشت اشاره دست راست، سوراخ بینی سمت راست تان را ببندید و با ضربه زدن به سوراخ بینی سمت چپ تان چندین بار نفس بکشید.


د) این بار سعی کنید با انگشت اشاره دست چپ، سوراخ بینی سمت چپ تان را ببندید و با ضربه زدن به سوراخ بینی سمت راست تان، چندین بار نفس بکشید. با این روش بر احساسات خود کنترل بیش تری خواهید داشت. پس با آموزش این روش به کودکان قبل از خواب یا قبل از شروع امتحانات به آنان کمک خواهید کرد تا به میزان قابل توجهی بر احساسات شان فائق آمده و راحت تر خودشان را برای روز بعد آماده کنند.


اگر تجربه یک روز سخت و طولانی را دارید، یکی از بهترین راه ها تنفس عمیق است. شاید باور نکنید که با افزایش اکسیژن در رگ های تان، انرژی تان هم افزایش می یابد.


سه بخش تنفس


با یادگیری این سه مرحله به نتایج جالبی در زندگی تان دست خواهید یافت و میزان اضطراب را در خودتان کاهش می دهید، بهتر خواهید خوابید و از تنش های بسیاری رها می شوید. برای شروع نفس عمیقی بکشید و آن را در سه مرحله آزاد کنید. ولی مطمئن شوید که هنگام بازدم مکث نکرده اید. پس با سه شماره نفس بکشید و با سه شماره بازدم داشته باشید. در نهایت متوجه خواهید شد که تغییرات اساسی در استنشاق تان ایجاد شده است و به آرامش عجیبی در درون تان رسیده اید.


در تمام تمرینات تنفسی فوق الذکر، زمان را یادداشت کرده و تأثیرات بر روی فعالیت های بدنی تان را بسنجید. فراموش نکنید که تنفس درست، سطح فعالیت و میزان استراحت مورد نیازتان را به تعادل رسانده و تأثیرات ژرفی بر سوخت و ساز بدنی تان خواهد داشت.


منبع: سایت معصومیان

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد