جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

یادی از معلم مرحوم "نیرزاده" به بهانه آموزش آهنگین محمدجواد صفایی



حسن نیرزاده نوری (۱۳۰۷-۱۳۶۴) از آموزگاران سرشناس ایران بود.


وی در سال ۱۳۰۷ در محله پامنار تهران متولد شد. چند ماه بعد پدرش، دکتر غلامحسین نیرزاده سردبیر روزنامه غربال، را از دست داد. در سال ۱۳۳۲ آموزگاری را آغاز کرد و پس از آشنایی با سید جعفر بهشتی شیرازی و علامه کرباسیان در مدارس نیکان و علوی مشغول تدریس شد.


وی که پس از مشاهده سختگیری‌های آموزگاران تصمیم گرفته بود معلم شود، همواره با صدای گرم و نگاه مهربان در کلاس حاضر می‌شد و با استفاده از مهارت‌های بازیگری تدریس می‌کرد. او پس از مطالعه روش باغچه‌بان، روشی نوین برای تدریس الفبا ابداع نمود.


حال معلمی از نسل جدید و از شاگردان او همان رویه را برای تدریس در پیش گرفته و با آموزش موزیکال و شعرگونه دانش آموزان را بسوی دانش رهنمون می سازد.


 

در سال‌های اول پیروزی انقلاب ۵۷ کلاس درس وی با نام «بروبچه های پشت پنجره» در برنامه کودک شبکه یک سیما پخش می‌شد و طرفداران بسیاری داشت. برنامه‌ای که مخاطبان باسواد و بزرگسال را هم شیفته خود کرده بود.



مرحوم نیرزاده را بچه های دهه پنجاه و شصت می شناسند و خاطرات بسیاری مثل این خاطره در وبلاگ روزگار یک معلم، از این مرد بزرگ دارند. این معلم توانمند و به نوعی هنرمند با اجرای جذاب و موزیکال با ساده ترین روش درسهای ابتدایی را برای دانش آموزان ارائه می کرد.


حال یکی از شاگردان این استاد گرانقدر راه او را در پیش گرفته است. در مدرسه فرهنگ اجتماعی درس می دهد. متولد شهریور ماه 54 است. 19 سال سابقه تدریس او را به مخزنی از تجارب ارزنده تبدیل کرده است. او جوانی پرانرژی و کوشاست و محبوب برای دانش آموزان عزیز.


محمدجواد صفایی، در سال 1385 برای اولین بار درس جغرافیای سال اول راهنمایی رابه صورت شعر تدریس کرد و این انگیزه ای شد تا در سال های بعد نیز درس تاریخ را به همین شیوه و با استفاده از آهنگ های برنامه های رنگین کمان و فیتیله به شعر در آورده و تلخی محفوظات را به کام دانش اموزان شیرین نماید. او به دانش آموزانش اجازه می دهد در برگه امتحانی خود نیز پاسخ ها را به صورت شعر بنویسند.


آقای محمد جواد صفایی ابتکارات دیگری نیز دارد. ایشان موفق شده است نقشه ایران را با خود کلمه ایران رسم کند و برای انتقال مفاهیم دروس تاریخ و جغرافیا بیش از صد رمز قرار دادی به دانش آموزان معرفی کرده است تا به کمک آن ها درس را بهتر یاد بگیرند. این شیوه متفاوت باعث شده است یادگیری و در نتیجه نمرات دانش آموزان به طور قابل ملاحظه ای درخشان باشد.


برای این معلم نمونه و کوشای استان قم آرزوی توفیق روز افزون داریم.



نظرات 1 + ارسال نظر
محمد سه‌شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 01:02 ق.ظ

سلام نمیشه این فیلم رو دان کرد جه کنیم

با سلام اگر برنامه Eagleget رو برای دانلود داشته باشید میتونید

سعی می کنم لینک دانلود رو هم بزارم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد