جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

توصیه‌هایی برای تمرکز در مطالعه


اگر دانشجو باشید احتمالا مشغول امتحان‌های پایان ترم هستید. به همین دلیل فکر کردیم ممکن است توصیه‌هایی که به تمرکز در مطالعه کمک می‌کند، به کارتان بیاید.

درس‌ خواندن برای امتحان می‌تواند سخت و پر استرس باشد. برای بسیاری از افراد سخت است بر روی یک تکلیف تمرکز کنند و آن را کامل کنند. با این حال، کارهای ساده‌ای وجود دارند که به بالا بردن تمرکز شما هنگام درس خواندن کمک می‌کنند. 

  

بایدها


۱-  یک محیط مناسب برای مطالعه پیدا کنید.

اتاق خواب یا کلاس جای مناسبی برای درس خواندن نیست. یک جای ساکت و آرام با صندلی‌ای بزرگ و راحت پیدا کنید. مثل اتاق نشیمن و ترجیحا تلویزیون، کامپیوتر و یا تلفن همراه در دسترس‌تان نباشد. کتابخانه هم گزینه مناسبی است چراکه ساکت است. شاید دفتر کار پدر و مادرتان هم گزینه خوبی باشد، با این فرض که ساکت است و عواملی که باعث حواس‌پرتی شوند وجود نداشته باشند.



۲- چیزهایی که برای مطالعه نیاز دارید را همراه داشته باشید.

وسط درس خواندن به دنبال مداد، ماژیک، خط‌کش و غیره نروید. این کار حواس را پرت می‌کند، بنابراین هر چه را که فکر می‌کنید به آن نیاز دارید با خود ببرید.


۳- یک نفر را پیدا کنید که با هم درس بخوانید.

کسی را انتخاب کنید که معقول است و دارای تمرکز بالا باشد. همیشه دوست صمیمی خود را انتخاب نکنید، زیرا ممکن است با گپ زدن تمرکز خود را از دست بدهید. درس خواندن با دیگران خیلی خوب است، زیرا هم‌فکری می‌کنید و می‌توانید چیزها را از زاویه‌های مختلف ببینید. با کسی درس بخوانید که از شما با‌‌هوش‌تر است، متعهد است و یاد دادن را دوست دارد.


۴- خوراکی‌های مناسب بخورید.

از نوشیدنی‌های انرژی‌زا و قهوه پرهیز کنید، زیرا دیر یا زود از خواب غش می‌کنید. میوه، گرانولا و آب خوب‌اند برای این‌که ساده‌اند و کربوهیدرات آزاد می‌کنند.

 

۵- استراحت کوتاه داشته باشید.

بعد از هر ۴۵ دقیقه درس خواندن، یک استراحت ۱۰ دقیقه‌ای بکنید و یک کار متفاوت انجام دهید. استراحت نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه باشد. برای وقت‌های استراحت خود ساعت بگذارید. اگر زمان‌های استراحت شما برنامه‌ریزی شده باشند، احتمال این‌که آن‌ها را از دست بدهید کم می‌شود و از آن‌ مهم‌تر، احتمال این‌که «تصادفا» بیشتر از زمانی که لازم است استراحت کنید کم می‌شود.

چرا به استراحت نیاز دارید؟ مغز شما پس از پردازش اطلاعات جدید نیاز به زمان برای شارژ شدن دوباره دارد.

 

۶- با انگیزه باشید.

اگر درس‌ها را به خوبی مرور کنید و برای امتحان آماده شوید، مشکلی نخواهید داشت. سعی کنید آنقدر بخوانید که بتوانید از امتحان لذت ببرید. امتحان را به چشم چیزی ببینید که آموخته‌های شما را به چالش می‌کشد.

برای خودتان هدف بگذارید، حتی اگر مقداری غیرواقع‌گرایانه به نظر بیاید.  سعی کنید بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید در توان شما است انجام دهید، خدا را چه دیدید، شاید خودتان را غافل‌گیر کردید.


 

۷- بنشینید و درس بخوانید.

هر آن‌چه نیاز دارید را در اختیار دارید و جایی برای پشت گوش انداختن کارها ندارید. شمایید و مطالب درسی‌تان. منتظر چه هستید؟

از فلش کارت استفاده کنید. برخی افراد از استفاده از فلش کارت خیلی بهره می‌برند زیرا می‌توانند اطلاعات مهم را در یک جای بسیار کوچک بنویسند. اگر به دردتان می‌خورند از آن‌ها استفاده کنید.

از یادیارها استفاده کنید. یادیار یک کلمه جالب برای حفظ‌ کردن یک مطلب است. (گچ‌پژ) را به یاد دارید؟

ابتدا اطمینان حاصل کنید که مهم‌ترین اطلاعات لازم را در اختیار دارید. مفاهیم کلیدی را بخوانید و بفهمید، بعد به سراغ بقیه چیزها بروید.


نبایدها:


۱- وحشت نکنید!

وقتی بیم و هراس دارید، اشتباه می‌کنید، بنابراین آرامش خود را حفظ کنید. اگر درس خود را خوانده باشید، با فرا رسیدن امتحان نباید نگران چیزی باشید. یک نفس عمیق بکشید و به خود بگویید « می‌توانم».



۲- استفاده از کامپیوتر را حداقل کنید.

به خصوص اینترنت را. وقتی چیزی را خودتان بنویسید بهتر یاد می‌گیرید. از استفاده از تلفن همراه خود نیز خودداری کنید، اگر نه می‌خواهید دقیقه‌ای یک بار به اس‌ام‌اس‌های آمده پاسخ دهید که حواس شما را پرت می‌کند. اگر برای آنلاین شدن وسوسه می‌شوید اینترنت خود را قطع کنید.

 

۳-هنگام درس خواندن موسیقی گوش نکنید مگر این‌که به درس‌ خواندن شما کمک کند.

بعضی افراد برای درس خواندن باید به موسیقی گوش بدهند، اما سعی کنید زمانی که مطالعه می‌کنید مغز خود را مجبور نکنید روی چیز دیگری تمرکز کند. یک حواس‌پرتی بیشتر، حتی اگر موسیقی آرامش‌بخش باشد، چیزی است که مغز شما باید علاوه بر اطلاعاتی که سعی در یادگیری آن‌ها دارید پردازش کند.


 

۴- از موضوع خارج نشوید.

همه ما مچ خودمان را هنگام منحرف شدن از موضوع اصلی گرفته‌ایم. بعضی‌ وقت‌ها دلیل این است که آن‌چه باید یاد بگیریم لوس است، بعضی وقت‌ها هم دلیل این است که اطلاعاتی که لازم نداریم بدانیم هیجان‌انگیز است. هر کدام از این دو که باشد، کشف موضوع‌های دیگر و دقیق شدن در آن‌ها را بگذراید برای زمانی که درس‌تان تمام شده است.

همیشه از خودتان بپرسید:‌ احتمال این که این موضوع در امتحان بیاید چقدر است؟
اگر تمرکز داشته باشید می‌توانید آن‌ها را به ترتیب اهمیت اولویت‌بندی کنید و وقت خود را وقف آن‌هایی کنید که احتمال بیشتری دارد در امتحان بیاید.



۵- انگیزه‌های خود را از دست ندهید.

ممکن است هنگام درس خواندن برای امتحان، به خصوص در ابتدا دلهره بگیرید. به یاد داشته باشید که هدف یادگیری است، نه گرفتن بهترین نمره در امتحان. اگر در یادگیری مفهوم مشکل دارید، سعی کنید کلیات را درک کنید. با این کار یادگیری جزئیات آسان‌تر می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد