جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

آشنا کردن کودکان با موسیقی


کودک شما هم مثل همه کودکان دیگر احتمالاً عاشق موسیقی است و آهنگ‌های محبوب خود را دارد. این علاقه احتمالاً با کمی تشویق از طرف شما با گذاشتن موزیک‌های مختلف در خانه یا اتومبیل بوده است. اما آیا می‌دانستید کودک شما در سنی ایدآل برای گسترده‌تر کردن افق‌ها و توانایی‌های موسیقایی خود است؟
  
فواید موسیقی
بچه‌هایی که با گوش دادن به موسیقی، خواندن شعر و حتی رقصیدن بزرگ می‌شوند در محیطی رشد می‌‌کنند که متخصصین به آن محیطی که از لحاظ حسی غنی است می‌گویند. این درست مثل این می‌ماند که آنها را در معرض انواع و اقسام طعم‌ها، بوها، بافت‌ها، رنگ‌ها و صداها قرار دهید و محققان باور دارند که این گذرگاه‌های بیشتری را بین سلول‌های مغزشان باز می‌کند.
تجربیات موسیقایی راهی مهم برای کمک به ایجاد این گذرگاه‌ها است که اتصالات عصبی نیز نامیده می‌شوند. و بااینکه گوش دادن به موسیقی قطعاً رمز ایجاد این اتصالات است، وقتی بچه‌ها شرکت فعال در آن موسیقی پیدا کنند، اتصالات قوی‌تری ساخته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که بچه‌هایی که به صورتی فعال درگیر موسیقی می‌شوند (آلات موسیقی می‌نوازند یا آهنگ می‌خوانند):
- بعد از شروع مدرسه، در خواندن و ریاضیات قوی‌تر خواهند بود.
- بهتر می‌توانند تمرکز کرده و بدنشان را کنترل کنند.
- با دیگران بهتر بازی کرده و اعتماد به نفس بالاتری دارند.

بزرگ شدن با موسیقی
بچه‌ها قبل از رفتن به مدرسه شعرهای مختلفی می‌خوانند، از «تولدت مبارک» گرفته تا «یه توپ دارم قلقلیه». آنها با خواندن قسمت‌هایی از آهنگ‌های موردعلاقه‌شان شروع می‌کنند و گاهی بعضی کلمات و ریتم‌ها را برای خودشان جایگزین می‌کنند. بعد کم‌کم می‌توانند آن شعر را کامل بخوانند.
احتمالاً متوجه شده‌اید که فرزندتان می‌تواند یک بیت ثابت را نگه دارد. می‌توانید با تشویق او به گوش دادن به بیت‌های مختلف صداهای وسایل روزمره و تشخیص اینکه بیت آن ثابت است یا خیر، به او کمک کنید این مهارت را در خود تقویت کند. مثلاً به ساعت اشاره کنید و از فرزندتان بپرسید صدایی که ساعت ایجاد می‌کند ثابت است یا خیر. بعد از او بپرسید صدایی مثل بوق ماشین یا واق‌واق‌ سگ ثابت است یا نه. دست زدن و زدن روی میز با آهنگ‌های موردعلاقه‌شان را با آنها تمرین کنید.
بیایید برقصیم
ساده‌ترین کاری که می‌توانید بکنید این است که یک آهنگ بگذارید و با فرزندتان برقصید. سعی کنید از ریتم‌ها و تمپوهای بدنتان را با آهنگ تغییر دهید. «تقلید رقص» را تمرین کنید و از فرزندتان بخواهید روبرویتان ایستاده و رقص شما را تقلید کند و بعد جایتان را با هم عوض کنید.
همچنین می‌توانید این تجربه موسیقایی را با حرکت‌ بصری‌تر کنید. مثلاً یک روسری در دستتان بگیرید و جایی از آهنگ که صدایتان را بالا می‌برید روسری را بالا برده و جایی که صدایتان با پایین می‌آورید روسری را پایین ببرید. 
ترکیب کردن موسیقی و حرکت به بچه‌ها کمک می‌کند کنترل کردن بدنشان را یاد بگیرند. آنها یاد خواهند گرفت که با موسیقی تندتر، تندتر حرکت کرده و با آهنگ‌های آرام‌تر، کندتر حرکت کنند. همچنین حرکت‌های دست و رقص‌های ساده را یاد گرفته و دیگر می‌توانند با ریتم‌ها و آهنگ‌های مختلف برقصند. یادگیری کنترل فیزیکی یک قدم مهم در رشد به شمار می‌رود و می‌تواند بعدها به ایجاد مهارت‌های تمرکز و خودداری به آنها کمک کند.

وقت نواختن است؟
بااینکه بعضی برنامه‌های آموزش موسیقی برای خردسالان وجود دارد اما بیشتر بچه‌ها در این سنین از آموزش‌های خودمانی‌تر آلات موسیقی لذت می‌برند. می‌توانید یک مجموعه‌ای از زنگ‌های مختلف برای او تهیه کنید که در هر دستش بگیرد و وقتی آهنگی برای او می‌گذارید او با آن همراهی کند.
می‌توانید خودتان یک آلت موسیقی بسازید. دانه‌ها، برنج‌، حبوبات یا وسایل کوچک دیگر را داخل کیسه‌های مختلف یا کاسه‌های دردار و بطری‌های پلاستیکی خالی بریزید. با نوارهای پلاستیکی و جعبه‌های کفش گیتار و با قوطی‌های قهوه یا کنسرو درامز  درست کنید. بعد آهنگ محبوب فرزندتان را بگذارید و با هم همراهی کنید.
اگر در خانه وسایل موسیقی دارید، فرزندتان می‌تواند برای تغییر روحیه از آن استفاده کند - مثلاً وقتی خوشحال است محکم روی آن بزند و وقتی می‌خواهد بخوابد آرام آنها را لمس کند. 
«قطعات موسیقی» را تمرین کنید. بااستفاده ز یک وسیله موسیقی یا دست‌هایتان، قطعات کوتاه ریتمیک را بنوازید. از فرزندتان هم بخواهید چیزی که نواختید را تکرار کند. هرچه سن فرزندتان بالاتر می‌رود و به این بازی عادت می‌کند، این قطعات را طولانی‌تر و سخت‌تر کنید. بگذارید خود او هم قطعاتی را شروع کند.
می‌توانید از کلمات هم بعنوان قطعات موسیقی استفاده کنید. قسمتی از یک آهنگ را بخوانید بعد از فرزندتان بخواهید ریتم آن را با دست زدن تقلید کند. بعد قسمت بعدی آهنگ را بخوانید و دوباره از این بخواهید تکرار کند.
همه جا موسیقی
اینها فرصت‌هایی است که می‌توانید برای آشنا کردن فرزندتان با موسیقی از آنها استفاده کنید:
- در ماشین، مشغول کارهای خانه و موقع بازی کردن فرزندتان آواز بخوانید یا به موسیقی گوش دهید. سبدی از انواع آلت‌های موسیقی برای فرزندتان تهیه کنید. حتی می‌توانید یک ضبط‌صوت مخصوص بچه‌ها برای او بخرید که هر زمان خواست خودش آهنگ محبوبش را بگذارد.
- دقت کنید که مهدکودکی که فرزندتان می‌رود موقعیت‌های گوش دادن به موسیقی و آواز خواندن و بازی کردن با آلت‌های موسیقی ساده و رقصیدن برای او فراهم می‌کند. از معلم او بپرسید که معمولاً چه آهنگ‌هایی را می‌خوانند تا بتوانید در خانه هم با فرزندتان تمرین کنید.
- فرزندتان را به کلاس موسیقی بفرستید. اگر نمی‌دانید ازکجا شروع کنید، از مشاوران کمک بخواهید.
- بعنوان جایزه می‌توانید فرزندتان را به اجراهای زنده موسیقی ببرید، مخصوصاً اجراهای مخصوص بچه‌ها، موزه‌ها، کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها معمولاً برنامه‌هایی ویژه بچه‌ها برگزار می‌کنند و بعد از اینکه همراه هم یکی از این اجراها را دیدید، فرزندتان را تشویق کنید تا خودش هم در خانه برای بقیه اعضای خانواده اجرا کند. او حتی می‌توانید برایتان بلیط درست کند و برای این اجرا لباس مخصوص بپوشد. موقع اجرا، روی صندلی بنشینید و در زمان مناسب تشویقش کنید!

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد