جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

کاربردهای وازلین که تا به حال خبر نداشتید

وازلین (به انگلیسی: Vaseline) نام تجاری ژله پترولیوم است که در سال ۱۹۸۲ توسط شرکت آنجلو-دوتچ یونیلیور به بازار عرضه شد. وازلین به عنوان روانکار استفاده می شود و همچنین به عنوان مرطوب کننده بافت پوست در تولید کرم و لوسیون کاربرد دارد. وازلین می تواند از زخم و سوختگی های پوستی محافظت نماید.

وازلین یا پترولئین یا چربی معدنی از تصفیه روغن‌های سنگین نفت که باقیمانده تقطیر در ۳۶۰ درجه گرما است به دست می‌آید. بعضی نیز می گویند که وازلین همان ماده دور مته های حفرچاه نفت است که آن را ژله نفت می نامند. 

 برای غلیظ کردن وازلین غالباً آن را با کمی پارافین مخلوط می‌کنند. این روغن معدنی، بدون بو است که فاسد نمی‌شود. روغن معدنی مایعی پس مانده است و قیمت آن به دلیل فراوانی این ماده بسیار پایین است. در واقع، هزینه دور ریختن روغن معدنی گران‌تر از خرید آن است.

 ۱. شخصی‌سازی لوازم آرایش

اگر یک سایه چشم قدیمی دارید که فکر می‌کنید می‌تواند به یک رژلب خوب برایتان تبدیل شود، کافی است کمی وازلین به آن اضافه کنید. اگر رژ‌لبی دارید که فکر می‌کنید می‌تواند رژ‌گونه‌ی خوبی شود، کمی وازلین به آن اضافه کنید تا برای خودتان رژگونه مایع بسازید. رژگونه مایع دوام بیشتری نسبت به رژگونه پودری دارد و درخشش زیبایی هم به گونه‌هایتان می‌دهد.


۲. واکس زدن کفش‌ها

برای تمیز و نو کردن کفش‌های قدیمی‌تان کافی است کمی وازلین روی آن بمالید.


۳. پاک کردن آرایش

برخلاف پاک‌کننده‌های آرایش که گران هستند، وازلین بسیار ارزان و یکی از بهترین راه‌ها برای پاک‌کردن آرایش به شمار می‌رود.



۴. درست کردن اسکراب بدن

کمی نمک دریایی یا شکر به وازلین اضافه کنید تا بهترین اسکراب بدن را برای خودتان بسازید. این اسکراب نه تنها باعث تمیز و سرزنده شدن پوستتان می‌شود، بلکه وازلین موجود در آن پوستتان را مرطوب‌و ترمیم خواهد کرد.


۵. رنگ کردن مو

اگر موهایتان را در خانه رنگ می‌کنید، احتمالاً با این مشکل روبه‌رو هستید که دور صورتتان هم رنگ می‌گیرد. برای جلوگیری از این مشکل سرتاسر گوشه‌های صورتتان را وازلین بمالید تا رنگ به آن نفوذ نکند.


۶. تمیز کردن ماشین اصلاح

یک لایه نازک وازلین روی ماشین اصلاح صورتتان بمالید تا برای مدت طولانی‌تری تیز بمانند. البته دقت کنید که تیغ ماشین حتماً خشک باشد تا از زنگ‌زدگی آن جلوگیری شود. اینکار باعث می‌شود ماشین خیلی نرم‌تر هم روی صورتتان کشیده شود.


۷. درمان خشکی پا

اگر پاشنه پاهایتان ترک خورده است، کافی است شب‌ها کمی وازلـین روی ترک‌ها بمالید و روی آن جوراب بپوشید. طی چند روز خواهید دید که ترک‌های پاشنه از بین رفته‌اند و پاهایتان زیباتر و سالم‌تر شده‌اند.


۸. ترمیم دور ناخن

برای سالم نگه داشتن پوست و گوشت دور ناخن‌کافی است روی آن وازلیـن بمالید تا هم نرم و مرتب بمانند و هم احتمال به داخل گوشت رفتن ناخنتان کمتر شود.


۹. لاک زدن

قبل از لاک زدن کمی وازلین دور ناخن‌هایتان بمالید. این باعث می‌شود کناره‌های ناخنتان لاکی نشود.


۱۰. ماندگار کردن عطر

بهترین روش برای ماندگار نگه داشتن بوی عطرتان این است که روی قسمتی که می‌خواهید عطر بزنید قبلش کمی وازلیـن بمالید.



۱۱. تازه نگه داشتن کدوی تنبلِ هالووین

چه کسی فکر می‌کرد که یک محصول زیبایی بتواند باعث تازه نگه داشتن کدو تنبل هم شود؟ کافی است کمی وازلین روی پوست کدو تنبلتان بمالید تا بتوانید آن را تا رسیدن هالووین تر و تازه نگه دارید.


۱۲. جلوگیری از رفتن شامپو به چشم‌ها

این مورد خیلی به درد مادرها می‌خورد. کافی است کمی وازلین درست بالای ابروهای فرزندتان بمالید تا آب را به کناره‌های صورتشان هدایت کند و دیگر آب یا شامپو داخل چشمشان نرود.


۱۳. پنهان کردن موخوره

گاهی اوقات تنبلی‌مان می‌آید آنطور که آرایگرمان می‌گوید نوک موهایمان را چند وقت بکبار کوتاه کنیم و ممکن است موخوره‌های سر موها به نظر زننده برسند. تا زمانی که سرتان خلوت‌تر شود که بتوانید برای مرتب کردن موها پیش آرایشگر بروید، می‌توانید نوک موهایتان را کمی وازلین بزنید تا موخوره‌ها را به صورت موقتی برایتان بپوشاند.


۱۴. پاک کردن لکه‌های آرایشی از روی لباس

کافی است کمی وازلین روی لکه‌‌ی موردنظر بمالید و بعد مثل همیشه آن لباس را در ماشین لباسشویی بیندازید. وقتی از ماشین بیرون بیاورید خواهید دید که هیچ اثری از آن نمانده است.


۱۵. محافظت از زخم‌ها و بریدگی‌ها

آن زمانی که وازلین برای بار اول کشف شد، کارکنان معدن آن را روی ذخم‌ها، کبودی‌ها و خراش‌های پوستی‌شان می‌مالیدند تا از عفونی شدن آنها جلوگیری کرده و کمک کنند که سریعتر التیام یابند. البته هیچ ماده ضدعفونی‌کننده‌ای در وازلین وجود ندارد ولی می‌تواند بعنوان مانعی برای کثیفی و میکروب عمل کند.


۱۶. پاک کردن آدامس از روی موها

برای پاک کردن آدامس از موها استفاده از مواد بوداری مثل مایونز و کره بادام‌زمینی را فراموش کنید و به جای آ از وازلین استفاده کنید. آن قسمت از موها که آدامسی شده است را به وازلین آغشته کنید و می‌بینید که چقدر سریع آدامس‌ها بدون آسیب زدن به موها برداشته می‌شوند.


۱۷. پاک کردن موم شمع

وقتی شمع می‌سوزد و کمی از موم آن روی سطوح دیگر می‌ریزد، می‌توانید آن را با کمک وازلین پاک کنید. کمی از آن را روی آن سطح بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند و بعد آن را با دستمال پاک کنید.


۱۸. ترمیم خراش‌ها و ترک‌های جزئی وسایل چوبی

روی خراشیدگی‌ها یا ترک‌های وسایل چوبی‌تان کمی وازلین بمالید و بگذارید ۲۴ ساعت بماند. بعد آن را به خوبی به خورد آن ترک بدهید و باقیمانده آن را تمیز کنید.


دراین ویدئوی جالب موارد دیگری از کارکرد وازلین دیده می شود:



نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد