جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

یک صندلی اداری ایمن دارای چه ویژگی هایی است؟

پیروی از شیوه زندگی جدید (زندگی ماشینی)، امروزه باعث رواج بی تحرکی و یا کاهش تحرک افراد به کمترین میزان خود شده که این پدیده زنگ خطری برای سلامتی همه به ویژه افراد پشت میزنشین که در محیط کار خود مجبور هستند، ساعت های طولانی را بر روی یک صندلی بنشینند، محسوب می شود.

به همین منظور هر گونه اقدام هر چند کوچک در جهت افزایش تناسب کار با افراد شاغل در سازمان ها و بهبود بخشیدن نحوه کار آنها ضروری به نظر می رسد، چرا که انطباق بخشیدن وسایل کار و روش کار با خصوصیات روانی و بدن انسان، نقش زیادی در پیشگیری و کنترل بار بیماری ها دارد. همچنین توجه به این امر مهم، از فشار کار و خستگی های بی مورد می کاهد و میزان کارایی افراد را  به مراتب افزایش می دهد.  

 

 یکی از مهم ترین چالش ها در افراد پشت میز نشین که باید به آن توجه شود، انتخاب نوع صندلی آنها است، چرا که ممکن است یک فرد سال ها با آن زندگی کند. بنابراین انتخاب یک صندلی ایمن از لحاظ استاندارد و چگونه نشستن صحیح بر روی آن نقش مهمی در کاهش مخاطرات بهداشتی ناشی از محیط کار دارد.

 

اما یک صندلی مناسب اداری، چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟


1- باید بتوان ارتفاع صندلی را تنظیم کرد. در این خصوص توصیه می شود، ارتفاع صندلی 41 تا 52 سانتی متر باشد. اگر پای فرد به زمین نمی رسد و آویزان می ماند، لازم است از زیر پایی استفاده شود تا موجب خستگی و درد ‌نشود.

2- سطح نشیمنگاه صندلی باید دارای طول و عرض 40 تا 48 سانتی متر باشد. افراد چاق بهتر است از صندلی های پهن تر استفاده کنند.

3-ضخامت تشک باید در حدود 4 تا 5 سانتی متر و رویه آن از جنسی باشد که بتواند تنفس کند. همچنین لازم است، لبه جلوی صندلی، گرد و لبه ی بیرونی آن، نرم باشد.

4-حتما توجه کنید، زاویه ی پشتی با تشک صندلی حداقل بین 95 تا 110 درجه باشد.

5- نکته مهم دیگر توجه به عرض پشتی صندلی است. عرض پشتی صندلی باید حداقل 32 تا 36 سانتی متر باشد. توصیه می شود، ارتفاع پشتی صندلی نیز بین 50 تا 82  سانتی متر باشد.

یکی از ویژگی های مهم صندلی که باید توجه خاصی به آن شود این است که صندلی باید در قسمت قرار گرفتن گودی کمر (ارتفاع 15 تا 20 سانتی متر از پایین) دارای یک قوس محدب و در قسمت پشت دارای یک قوس مقعر باشد.

طرز صحیح نشستن موجب حفظ حالت طبیعی ستون مهره‌ها شده و عضلات هر قسمت مجبور نمی‌شوند برای جبران وضعیت غلط نشستن، کارِ بیشتری انجام دهند و با تکیه بر این مسئله، دچار گرفتگی و خستگی نخواهند شد.

6- صندلی های مورد استفاده هنگام کار با رایانه بهتر است، دسته دار باشند و دسته آنها با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد. همچنین بهتر است دارای 5 چرخ بوده و چرخان باشد. شیب کف صندلی  باید 5 تا 15 درجه برای تمایل به جلو و 5 درجه تمایل به عقب را امکان پذیر سازد.

قسمت هایی از بدن همچون کف‌پا، باسن، پشت و کتف افراد پشت میز نشین، باید در وضعیت صحیح قرار گیرند تا این افراد همواره احساس راحتی کنید. در این خصوص توصیه می شود، کتف حتما به صندلی بچسبد، تا فرد دچار خستگی، گرفتگی عضلات گردن و سوزش کتف نشود.

 

گفتنی است، از آنجا که نشستن‌های طولانی مدت و مداوم باعث ایجاد دردهای ناحیه کمر، مفاصل ران‌ها، مفاصل زانوها، مچ‌ پاها و انگشتان می‌شود، بنابراین برای رفع خستگی لازم است افراد پشت میزنشین، هر چند دقیقه از صندلی خود برخواسته و راه بروند.

 در پایان به افراد شاغل پشت میزنشین توصیه می شود تا حد امکان از نشستن های طولانی مدت پرهیز کنند. هر فرد لازم است در محیط کار خود، زمان کوتاهی را به راه رفتن اختصاص دهد و یا کمی بایستید و دوباره بنشیند. همچنین، زمان برگشتن به خانه، بهترین فرصت برای پیاده روی یک فرد پشت میزنشین محسوب می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد