جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

مشاهیر سینما - 17 شهریور

در این سلسله پست ها به معرفی مشاهیر سینما در ایران و جهان بسته به مناسبت آن روز خواهیم پرداخت.


 رسول ملّاقلی‌پور (زاده ۱۷ شهریور ۱۳۳۴ اردبیل-درگذشت ۱۵ اسفند ۱۳۸۵) کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی بود. ملاقلی‌پور کارگردان سینمای جنگ و اجتماعی ایران بود و توانست با فیلم پرواز در شب، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از جشنواره فیلم فجر دریافت کند.
وی از موفقترین و برجسته ترین فیلم سازان سینمای جنگ در ایران بود، که صداقت و جسارت از ویژگیهای همیشگی اش بود. سفر به چزابه اگر بهترین اثر جنگی سینمای ایران نباشدقطعا یکی از بهترینهاست. در فیلمهای آخرش بیشتر به مشکلات حاد اجتماعی می پرداخت. او متاسفانه درحال تدارک آخرین فیلمش بر اثر سکته درگذشت.
 پس از فوت ملاقلی پور نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر برای یک عمر فعالیت به خانواده وی اهدا شد.



پیتر سلرز (Peter Sellers) (زاده ۸ سپتامبر ۱۹۲۵ - درگذشته ۲۴ ژوئیهٔ ۱۹۸۰) هنرپیشه فیلم‌های کمدی و کارگردان فیلم و تئاتر بریتانیایی و عضو فراماسونری بود.
این کمدین بریتانیایی با اجرای نمایش‌های دوره‌ای به تئاتر لندن آمد و سپس به تلویزیون راه پیدا کرد. اولین فیلم بلندش را در سال ۱۹۵۱ بازی کرد. او یکی از بزرگترین و محبوبترین طنزپردازان تاریخ سینماست. دو بار نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم‌های دکتراسترنج لاو (۱۹۶۴) و حضور (۱۹۷۹) شد.
سلرز به دلیل بازی‌ها و گریم‌های متفاوت در فیلم‌های گوناگون به مرد پنجاه چهره سینما مشهور بود. از بین کمدین‌ها فقط چارلی چاپلین، وودی آلن، روبرتو بنینی و پیتر سلرز نامزد دریافت اسکار شدند.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد