جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

مشاهیر سینما - 19 شهریور

در این سلسله پست ها به معرفی مشاهیر سینما در ایران و جهان بسته به مناسبت آن روز خواهیم پرداخت.  


ولی‌الله خاکدان (۱۳۰۲ باکو - ۱۹ شهریور ۱۳۷۵ تهران) طراح صحنه (دکوراتور) ایرانی بود. شهرک سینمایی غزالی را او به پیشنهاد علی حاتمی برای سریال هزاردستان ساخت.



ولی‌الله خاکدان در سال ۱۳۰۲ در یک خانواده اصیل مراغه‌ای در باکو به دنیا آمد. در دوران کودکی استعداد خود را در نقاشی به ظهور رساند و متعاقب آن کلاسهای نقاشی را در خانه پیشاهنگی باکو گذراند. در سال ۱۳۱۷ به دنبال تصفیه مهاجرین در روسیه، به ایران بازگشت و در مراغه ساکن شد.
وی پس از آشنایی با صمد صباحی وارد عرصه هنر شد و اجرای دکورهای نمایش شاهباش و خورشید بانو از اولین فعالیتهای او در تبریز است. وی با نام ولی رسام یا نقاش نیز فعالیت می‌کرد در سال ۱۳۲۶ وارد تهران شد و با تئاتر فرهنگ شروع به کار کرد.

ولی‌الله خاکدان در ساخت دکور بخصوص دکورهای داخلی از قبیل کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها و همین‌طور در طراحی قصرها و خانه‌های مجلل چنان به درجه‌ای از مهارت و استادی رسیده بود که با چند تیر و تخته و مقوا و گونی‌های کنفی و با رنگ و روغن می‌توانست چشمان تیزبین تماشاگران را تحت تأثیر بناهای مجلل فیلم‌های سینمایی قرار دهد و زیبایی و شکوه فیلمهای سینمایی را دو چندان کند.

او در سینما، نخستین بار دکورهای فیلم خواب‌های طلایی اثر معزالدیوان فکری را ساخت و پس از آن به عنوان دکوراتور در فیلم‌های دیگری مانند ولگرد، دختر چوپان، مشهدی عباد، عروس دجله، امیرارسلان نامدار، شب‌های تهران و تعدادی دیگر همکاری کرد. پس از انقلاب برای مجموعه تلویزیونی هزاردستان در شهرک غزالی دکور ساخت و سپس با فیلم‌های دیگری چون روز باشکوه، کفش‌های میرزا نوروز، کمال الملک، کانی مانگا، آرزوی بزرگ و کاکادو به عنوان دکوراتور و مشاور صحنه همکاری کرد.

وی دارای سه پسر و دختر بود - واحد خاکدان یکی از پسرهای اوست که نقاش است - و در نهایت امر در شهریور ماه ۱۳۷۵ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد