جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

مینی‌سریال


مدت ها بود که بواسطه مشغله کاری و درگیریهای خانوادگی امکان فیلم دیدن و سینما رفتن رو از دست داده بودم و از طرفی سریالهایی رو که دوستان پیشنهاد می کردند رو هم بخاطر همین مسئله رد می کردم یا پیگیر نمی شدم. (چون هر بخش سریال زمان کوتاهتری نسبت به فیلم سینمایی دارد مدتی به سریال رو آورده بودم)


اخیرا به لطف دوست عزیز توئیتری ام جناب آقای هومن جعفری با مفهوم مینی سریال آشنا شدم. بطور خلاصه، مینی سریال را می‌توان حد وسط فیلم سینمایی و سریال‌های دنباله‌دار دانست. هم به لحاظ زمان بخش ها کوتاهتر و هم به لحاظ تعداد آنها کمتر است و هم معمولا در یک فصل داستان تمام می شود. علاوه بر زمان پخش و تعداد قسمت که معیار اصلی نیست، نوع روایت و داستان گویی هم در هر دو متفاوت است. در سریال های بلند روایت براساس یک داستان کامل در هر قسمت یا اپیزود است و معمولا استاندارد آن است که هر قسمت در ادامه قسمت قبل باشد اما در مینی سریال معمولا هر داستان نقطه آغاز و پایانی دارد که در همان قسمت داستان تمام می شود.


مطلب زیر درباره این مدیا و معرفی تعدادی از مینی سریالهای محبوب می باشد:

  

در چند سال اخیر، پخش سریال های مختلف (فارغ از جنبه کیفی آنها) از شبکه های ماهواره ای بسیاری از مخاطبان تلویزیون داخلی را به سمت این شبکه ها سوق داد و به جز موارد اندکی (مانند «کلاه قرمزی» یا مجموعه «پایتخت») جریان سریال های داخلی را به خطر انداخت.


جذابیت، داستان های قلابدار، رنگ و لعاب، تعلیق و کشش، عدم سانسور، همذات پنداری یا پیچیدگی شخصیت ها و خیلی موارد دیگر باعث شد مخاطبان بسیاری سریال های داخلی را فراموش کنند و جذب سریال های خارجی شوند و پیگیرانه منتظر آمدن قسمت بعدی یا فصل بعدی یک سریال یا چند سریال باشند.

فارغ از بحث کیفی، سریال چنگکی به اسم تعلیق دارد که مخاطب را مجبور به دیدن می کند. اگر یک فیلم در مدت کمتر از دو ساعت تمام اطلاعات را به مخاطب می دهد و پایانی دارد، اگر یک کتاب آغاز و پایانی دارد، سریال می تواند سال ها مخاطبش را پای خود بنشاند و او را منتظر بگذارد.


مینی سریال را می‌توان حد وسط سینمایی و سریال‌های دنباله‌دار دانست.

 
 این حد وسط بودن امروز مهم‌ترین ویژگی این مدیاست. داستان‌های جذاب زیادی در دنیا وجود دارند که روایت آنها در زمان محدود فیلم‌های سینمایی امکانپذیر یا حداقل جذاب و دیدنی نیست و از طرفی در ظرف بزرگ و بی‌اندازه سریال‌های دنباله‌دار هم نمی‌توان قرارشان داد.  برای روایت این مدل داستان‌ها مینی سریال بهترین قالب است؛ سریال‌هایی بین 3 تا 10 قسمت که کل داستان خود را در همین تعداد قسمت تعریف می‌کنند و دیگر نیاز نیست مخاطب برای ادامه ماجرا منتظر فصل‌های بعدی آن باشد و به این ترتیب کلی از وقت و زمان زندگی‌اش پای تلویزیون تلف نمی‌شود. برای مثال «لاست» که دارای یک داستان کلی است، سریال و «شرلوک هلمز» یک مینی سریال است.

از آغاز قرن بیست‌و‌یکم حجم تولید مینی سریال بیشتر از گذشته شده و هم‌اکنون سالانه بین 30 تا 50 مینی سریال با کیفیت‌های متفاوت و داستان‌های ریز و درشت برای پخش در تلویزیون‌های سراسر دنیا ساخته می‌شود. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که تعداد زیادی از بازیگران و حتی کارگردانان مطرح سینمای دنیا تمایل چندانی به حضور در سریال‌های چند فصلی تلویزیون ندارند‌ اما وقتی پای ساخت سریالی با قسمت‌های محدود و مشخص به میان می‌آید نظرشان عوض می‌شود. به همین دلیل در بهترین نمونه‌های مینی‌سریال‌های تلویزیونی هم بازیگران سرشناسی حضور دارند و هم کارگردانان شناخته شده‌.

لیست زیر تعدادی از محبوبترین مینی سریالهای موجود می باشند:

Big Little Lies

The Night Of

Parade’s End

A Young Doctor’s Notebook

۱۱٫۲۲٫۶۳

Utopia

And Then There Were None

The Night Manager

Gangland Undercover
 
Maniac
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد